dimecres, 27 d’abril del 2011

Helena Rakosnik: "Segueixo sent la mateixa Helena de sempre"

La esposa d’Artur Mas reconeix que encara que la seva vida ha canviat des de que els seu marit és president, ella s’ha sabut adaptar

per Pedro Jordana, Sergio Ripollés, Ferran Sardans, Ivan Riente i Daniel Sainz de Aja

En un aparador d’aquells elegants, una lluminosa impressora comparteix protagonisme amb una col·lecció de impol·luts llibres de consulta esporàdica i enquadernació de cuir. Una cortina tapa el majestuós finestral des d’on es filtra el xivarri barceloní, la música ambient de la sala. A l’esquerra, una gegantina senyera culmina la barrocositat del despatx. Dues cadires negres precedeixen una taula de vidre opac i plena de papers en desordre ordenat. Darrere del monitor de l’ordenador surten les ulleres de la, probablement, dona més influent del país. Helena Rakosnik, esposa del President de la Generalitat, tècnica dels transports Metropolitans de Barcelona i mare de tres fills.
Helena Rakosnik, esposa del President de Catalunya,
treballadora i mare de tres fills. Font: google

  • Helena Rakosnik Tomé
  • Nascuda a Barcelona l’any 1957
  • Dona del President de la Generalitat, Artur Mas
  • Tècnica del transport municipal de Barcelona
  • Mare de tres fills: Patricia, Albert i Artur 
  • És Catòlica
  • Li agrada fer-se la seva pròpia bijuteria



Senyora Helena Rakosnik, com ha canviat la seva la seva vida des que el seu marit, Artur Mas, és President de la Generalitat?
És obvi que la vida m'ha canviat una mica, encara que segueixo sent la mateixa Helena de sempre. Això sí, he hagut de saber compaginar la meva vida anterior i la vida d'ara, que em comporta molta intensitat de treball també. Sóc la mateixa de sempre, però és veritat que la vida m'està canviant, perquè ara tinc una major projecció encara que a vegades no sigui del tot conscient i, a més, continuo volent ser esposa, mare, filla, treballadora, dona i amiga. Ara m'hi vaig adaptant, però cal seguir vivint amb els peus a terra.

Pensa seguir l’exemple d’altres primeres dames com Sonsoles Espinosa, Anna Hernández o Diana Garrigosa i quedar-se en segon pla o es veu més com Marta Ferrusola, sempre prop del president Pujol?
Estic disposada a seguir sent la que sempre he estat, Helena Rakosnik. Ho he estat sempre i ho intentaré seguir sent. Sempre he estat al costat de l’Artur i només pretenc això, seguir estant al seu costat, donant suport al projecte de país que presideix, però mantenint la meva vida pròpia.

De què van parlar el senyor Mas i vostè moments abans de sortir al balcó del Majestic la nit del 28 de novembre?
Estàvem molt eufòrics i no parlàvem, recordo que només saludàvem i agraíem a la gent el seu suport. Realment va ser una nit màgica

“Sempre he estat al costat d’Artur i sempre donaré suport al seu projecte de país ”


Vostè va tenir un protagonisme inèdit al míting final de Barcelona, al Palau Sant Jordi. Va voler també marcar territori? (Aquesta frase va ser el punt més important de la conferencia d'Artur Mas al Saló Sant Jordi amb motiu dels 100 dies com a President de la Generalitat)
Sóc una persona molt impulsiva i va ser una cosa totalment improvisada. Quan ell em va dedicar aquelles paraules, només em va sortir d'anar a fer-li un petó. Em vaig trobar de cop a dalt de l'escenari, però va ser sense pensar-ho. No se si va ser correcte, però em va sortir així.

Es sent el “pal de paller” de l’Artur, com s’acostuma a dir?
El que em sento és la seva esposa, sempre al seu costat.

Vostè procedeix d'una família d'empresaris del sector del cartró...
A casa meva, el meu besavi dedicava al sector del cartró, però això no ho vaig viure, va ser abans de que jo naixés.

El seu cognom és d’origen txec, manté encara lligams familiars amb la República Txeca?
Avui en dia no hi tinc cap tipus de lligams, ja que va ser el meu rebesavi el que va venir aquí.

Parlem d’un tema d’actualitat com són les consultes independentistes. Va votar en el referèndum del 10-A?
Sí que vaig anar a votar, concretament ho vaig fer diumenge passat, el dia 10 d’Abril.

Creu justificades les crítiques a la posició del seu marit de separar la seva persona de la seva tasca de President i justificar així la manera de votar, gairebé clandestina?
Crec que l'Artur va fer bé d'anar a votar. Ho va fer com al qualsevol altre ciutadà de Barcelona, per això hi va anar precisament sense càmeres.

“L’Artur va fer bé d’anar a votar a les consultes perquè ho va fer com un ciutadà més”


Parlem de la seva homòloga als Estats Units, Michelle Obama. Què en pensa de la seva projecció?
D'entrada, és una dona que està sempre al costat del seu espòs i de la seva família. A més, també destacaria el seu suport incondicional al president nord-americà, tant en els assumptes institucionals com a l’hora d’estar al costat dels ciutadans. Es nota que creu en el projecte de país que proposa Obama i que l'encomana a la gent, implicant- s'hi en primera persona. Tot plegat, la fa una persona propera i accessible, i això és també un valor important per sí mateix.

Vostè treballa en el sector del Transport públic i volem fer una pregunta sobre això. Ha llegit el llibre del catedràtic Germà Bel "Espanya, capital Paris" (que diu, entre altres coses que no cal tants kilòmetres d'AVE, que la radialitat de les infraestructures espanyoles ofeguen el desenvolupament de l'estat i que el Govern Zapatero no té determinació per donar suport al Corredor Mediterrani).
Jo treballo organitzant tours privats del Barcelona Bus Turístic, el Tramvia Blau i el Telefèric de Montjuïc per a escoles, empreses i congressos, però, és a nivell de Barcelona. El llibre, però no l'he llegit. Tot i així, està clar que el Corredor Mediterrani és un projecte molt important i necessari, com tot el que ens dóna projecció internacional, per a exportar el que fem aquí. Infraestructures d'aquestes característiques potenciaran les empreses catalanes a l'exterior i ens connectaran directament al cor d'Europa i, en conseqüència, a tot el món.

Vostè es fumadora. Quina opinió té de la llei antitabac?
Home, fumo, pero molt poc. Aquesta llei ha fet que molts fumadors hagin deixat de fumar.

A casa seva es parla de política?
No gaire. Intentem desconnectar, però és obvi que n'acabem parlant algunes vegades, com qualsevol altra família. Però a casa parlem de coses normals, de temes relacionats amb els fills, de les goteres que hi ha hagut a casa o de com podem compaginar alguna trobada que hem preparat amb els amics pel cap de setmana. És normal, quan hi és ell intentem que desconnecti una mica.

Helena Rakosnik fou el principal suport d'Artur Mas durant la campanya
electoral del 2010. Font:google.
Té temps el President de col·laborar en les tasques de casa?
Sempre que esta a casa col·labora, però no sempre hi és.

A casa es veu el “Polònia”? Us agrada la imitació de l’Artur?
No el veiem sempre, però quan ho fem, ho fem amb humor.

Es coneguda la seva afició per dissenyar arracades i a seguir la moda. A què més dedica el seu temps lliure?
No dissenyo, només m'arreglo les arracades i igual que m'arreglo les arracades, arreglo un endoll o em faig un collaret. La veritat és que contra pronòstic sóc una dona molt manetes. I m'agrada la moda, especialment la moda que fan els dissenyadors catalans. Pel que fa al temps lliure, malauradament no tinc molt temps d'oci. Això sí, quan tinc algun moment m'agrada anar al cinema, fer esport i estar amb la família i els amics.








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada